Het spark tech lab in weert bestaat tien jaar! samen met Jack Peeters, vanaf het begin betrokken, kijken we terug op de start en de visie van dit technieklab. Het idee ontstond vanuit een brede Limburgse ambitie om in een aantal Limburgse regio’s een techniekatelier te realiseren, om jongeren warm te maken voor wetenschap en techniek. Weert zou de focus op de maakindustrie leggen, terwijl andere regio’s zich zouden richten op thema’s zoals logistiek, chemie, en gezondheid. Spark Tech Lab Weert is het enige lab dat gerealiseerd is en het groeide in 10 jaar uit tot een essentiële speler in techniekeducatie in de Keyportregio.
Het eerste jaar lag de focus op de uitwerking van ideeën en het project “move-it”: een uitdaging waarin leerlingen een ei over land, lucht en water moesten vervoeren. Al snel bleek men een belangrijk punt over het hoofd te hebben gezien. “We hadden geen rekening gehouden met de basiskennis van de leerlingen op het gebied van techniek,” vertelt Jack. Veel kinderen bleken nauwelijks ervaring te hebben met gereedschap of technische concepten. Het idee om eerst basiskennis aan te leren leidde tot de huidige workshops van het Spark Tech Lab. Deze zijn in twee delen opgebouwd: een reproductiefase, waarin leerlingen de technische basisprincipes leren zoals verbindingstechnieken, hefboomwerking en schakelingen; en een creatieve fase, waarin zij deze kennis toepassen om eigen ideeën te ontwikkelen.
Het belang van techniekeducatie in een veranderende maatschappij
De missie van het spark tech lab werd al snel duidelijk: techniekonderwijs moet meer zijn dan een eenmalig uitstapje. Jack, met zijn achtergrond in zowel didactiek als techniek, heeft het lab succesvol getransformeerd tot een plek waar theorie en praktijk elkaar structureel versterken. Zo zijn de activiteiten van het Spark Tech Lab nu geïntegreerd in de lesprogramma’s van scholen, wat de impact van techniekonderwijs vergroot en techniek dichter bij de leerlingen brengt.
In een tijd waarin kinderen steeds minder vanzelfsprekend in aanraking komen met techniek, is deze missie cruciaal. waar vroeger veel thuis werd geklust en gerepareerd, groeit nu een generatie op zonder directe kennismaking met maken en repareren. “Dit maakt onze maatschappij creatief gezien armer,” legt Jack uit. “We leven in een technologische samenleving, en techniek moet weer een positief imago krijgen – Juist voor jonge kinderen, bij wie talentontwikkeling het meeste effect heeft vóór hun tiende levensjaar.” Door kinderen al vroeg in aanraking te brengen met techniek en hen te betrekken bij projecten in samenwerking met lokale bedrijven, draagt het spark tech lab bij aan een toekomst waarin techniek weer een aantrekkelijke keuze wordt.
Op naar de toekomst: meer techniek voor meer jongeren
Met bijna 8.000 leerlingen van zowel het primaire onderwijs, als het voorgezet onderwijs, die jaarlijks het spark tech lab bezoeken, is de vraag naar deze vorm van techniekonderwijs groot. En het spark tech lab kijkt naar verdere groei: samen met regionale bedrijven wil het Spark Tech Lab nog meer projecten opzetten, zodat techniek ook in de toekomst aantrekkelijk blijft voor jonge talenten.
Het Spark Tech Lab blijft zich inzetten om techniek een vaste plek in het onderwijs te geven en werkt samen met toonaangevende bedrijven uit de Keyportregio, zoals ETF, Reijvers, Tal Techniek, Geelen Counterflow, Linssen Yachts, Tinnemans Floating en Vissers & Van Dijk. Het Spark Tech Lab beschikt over ervaren begeleiders en een ruim aanbod aan gereedschappen, die leerlingen helpen de magie van techniek te ontdekken.
Het Spark Tech Lab is een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen het lokale bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en een aantal founders waaronder Keyport.