Keyport Magazine

KEYPORT.NL | 47 voller dan leren in een klas, via een handboek. Het mooie van de toepassing van AR en VR op de werk- vloer, is dat mensen de toekomst kunnen ervaren in een digitale wereld. Medewerkers weten hoe de ma- chine werkt voordat hij gebouwd is.” Ruud Dullens presenteerde deze mogelijkheden aan nieuwsgieri- ge ondernemers. Naast BlueTea waren ook TWNKLS (frontrunner in AR, en bouwer van de Ikea Place app), Unit040 (frontrunner in DigitalTwin) en Saasen Groep (ondernemer met een VR-product) aanwezig en deel- den hun ervaringen. Ondernemer maakt kennis en implementeert Groba werkt al met VR en DigitalTwin. Paul: “Wij zijn een leergierig bedrijf en actief bezig met innova- ties op proces- en productiegebied. Onze engineers ontwerpen met Computer Added Design (CAD) ma- chines in 3D. Deze ontwerpen kun je vervolgens via VR bekijken. Onze software engineers kunnen aan de hand van deze DigitalTwin aan de slag met het schrij- ven van software, testen en doorvoeren van verbeter- punten. Deze werkwijze zorgt voor enorme tijdwinst en financieel gewin.” Nieuwe inzichten Groba oriënteert zich de laatste jaren intensief buiten de organisatie om op de hoogte te blijven van ontwik- kelingen en kansen. Zo bezocht Paul met twee colle- ga’s de Connected Learning sessie over Duurzaam On- dernemen, waar een methodiek werd gepresenteerd om hier laagdrempelig mee te starten. Enthousiaste reacties van ondernemers leidden tot een nieuw pro- ject; InduSym. Paul: “Naar mijn mening is het niet de vraag óf je hier gebruik van maakt, maar moeten on- dernemers het gewoon doen!” Met IndySym kunnen ondernemers kosten besparen door duurzamer met afval en energie om te gaan. Peter besluit: “Zo zie je vanuit onze Lerend Leven methodiek weer nieuwe projecten ontstaan. Dat is waarom de vraaggestuurde aanpak werkt.” Innovatie # Groba levert vanuit de fabriek in Nederweert kaas- verwerkingsmachines over de hele wereld. Zij maken machines voor het ontfoliën, ontkorsten en verwerken van alle denkbare soorten en ma- ten kaas tot porties, palen, geraspte kaas, blokjes, sticks, figuren etc. BlueTea is de toekomst van educatie. Virtuele si- mulaties, virtual reality en serious gaming maken complexe lesmaterie toegankelijk. Met BlueTea blijft de saaie handleiding in de kast en gaat de VR- bril op. Van exo-skelet tot internet of things - Renske: “De thema’s binnen Lerend Leven zijn zeer divers. Dit jaar organiseerden we bijvoorbeeld bijeen- komsten over de toepassingen van het exo-skelet binnen de industrie, duurzaam ondernemen, inter- nationaal zakendoen, AR, VR en DigitalTwin, lean human capital, bedrijfsovername en automatise- ring. De lijst onderwerpen groeit door vragen van de ondernemers!” Paul Pouwels Managing Director Groba Een ondernemer test een exo-skelet tijdens een Connected Learning sessie over dit onderwerp.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=